Boala parodontală – cauze, simptome, tratament

Boala parodontală este o afecțiune des întâlnită atât în rândul persoanelor în vârstă cât și al tinerilor. Având o evoluție lentă și o simptomatologie mai puțin evidentă sau deranjantă, este adesea ignorată.
Parodontologie

Nediagnosticată și netratată, poate duce la retracție gingivală avansată, mobilitate dentară și pierderea dinților, motiv pentru care această afecțiune trebuie tratată cu seriozitate.

Boala parodontală este un proces inflamator al parodonțiului, țesutul care înconjoară dinții, format din gingie, os și ligament. În stadiul incipient, aceasta afectează doar gingia, dar atunci când se extinde afectează țesuturile care asigură funcționalitatea dinților și îi mențin în gură. În lipsa tratamentului, gingiile cresc în volum, se dezlipesc de suprafața dinților, și se formează pungile parodontale în care se acumulează resturi alimentare. Această boală este generalizată, afectând întreaga dantură!

Cauze

Principala cauză a bolii parodontale este placa bacteriană, dar există și alți factori favorizanți.

Placa bacteriană este un depozit moale, format din bacterii, substanțe lipicoase secretate de acestea, resturi alimentare și salivă, care se formează pe suprafața dinților. Dacă nu este îndepărtată de cel puțin 2 ori pe zi prin periaj, utilizarea aței dentare și a dușului bucal, aceasta se depune într-un strat suficient de gros pentru a fi vizibil. Trebuie avută grijă deosebită la șanțurile și fosetele ocluzale, pe obturații, coroane dentare și implanturi.

Există mai mulți factori care influențează rata de formare și localizarea plăcii bacteriene: salivație, regimul alimentar, afecțiuni generale și igiena bucală.

Dacă nu a fost eliminata, placa bacteriană poate absorbi calciu și alte minerale din salivă și, prin cristalizarea acestora, se poate transforma în tartru, care nu poate fi eliminat decât de medicul stomatolog. Tocmai de aceea vizitele periodice pentru igienizare, detartraj și periaj profesional sunt esențiale pentru sănătatea dinților.

Alți factori care pot determina apariția bolii parodontale:

• - Deficit de vitamine (în special D și C)

• - Obiceiuri vicioase (fumat, abuz de băuturi alcoolice)

• - Malocluzie și malpoziție care impiedică igienizarea corectă

• - Frenul scurt al limbii sau buzei, care favorizeaza retracția gingivală

• - Respirația orală, care duce la uscăciunea gurii și hipozia gingiilor

• - Traume ocluzale, abraziune, microfisuri

• - Anumite afecțiuni (diabet, osteoporoză, tulburări vasculare, boli ale tractului digestiv, pataologii endocrine, imunodeficiență, etc)
  • - Predispoziție genetică

Simptome

După cum am menționat deja, la început simptomatologia este aproape insesizabilă, însă există câteva semne pe care trebuie ca pacienții să le urmăarească: gingii roșii și sângerânde și dureri în timpul masticației.

Pe măsură ce se agravează, simptomele devin mai îngrijorătoare:

• - Apariția pungilor parodontale – cavități care apar prin desprinderea gingiilor de pe dinte din cauza plăcii dentare

• - Respirație urât mirositoare

• - Retracția gingiilor – care este corelată și cu distrugerea țesutului osos

• - Mobilitate dentară – dinții încă mai pot fi salvați în stadiile incipiente, când se mișcă foarte puțin, dar sunt irecuperabili atunci când se mișcă atât în lateral cât și pe verticală

• - Stare generală proastă, slăbiciune, febră, etc.

Tratament

Înainte de toate, este important de menționat că cel mai un lucru pe care îl pot face pacienții pentru sănătatea orală este prevenția: periaj riguros, ață dentară și duș bucal, control periodic cu detartraj. În cazul în care boala parodontală deja a apărut, este esențial ca tratamentul să fie făcut încă din stadiile incipiente, pentru a fi cât mai puțin invaziv.

La Clinica DC dental, avem tehnică modernă de tratament care să asigure șanse mari de vindecare, totul în scopul păstrării dinților naturali cât mai mult pe arcadă!

Procedurile sunt multiple, și pot fi efectuate separat sau împreună, într-un plan de tratament adaptat nevoilor fiecărui pacient în parte:

• - Detartraj supra- și sub-gingival

• - Air flow supragingival

• - Perio-flow subgingival

• - Sterilizarea pungilor parodontale cu ajutorul laserului dentar

• - Stimularea circulației sangvine și regenerării țesutului gingival cu ajutorul laserului dentar

• - Tratament antiseptic și antibacterian al pungilor parodontale

• - Alte proceduri mai invazive, precum adiții osoase sau imobilizarea dinților, unde este necesar

Scopul final este conservarea dinților, ameliorarea procesului inflamator și crearea unui mediu favorabil pentru vindecare și oprirea răspândirii infecției. Astfel, pot fi prevenite mobilizarea dinților și respirația urât mirositoare.

Este important de menționat că, pentru a avea succes, tratamentul bolii parodontale trebuie să fie completat de cooperarea pacientului, a cărui prioritate principală este menținerea igienei orale exemplare și respectarea tuturor instrucțiunilor medicului stomatolog!

Ce spun pacienții
DC dental

Ne mândrim cu zeci de cazuri rezolvate cu succes și pacienți care ne transmit bucuria prin noul lor zâmbet. Dacă ai fost și tu pacientul nostru, spune-ne cum ne-am descurcat.

Recomand cu toata increderea serviciile Dc dental: profesionalism, personal amabil, servicii de foarte buna calitate, echipamente de ultima generatie.

• Ionut
  • 22 noiembrie 2019

Primirea cu multa caldura sufletesca, inteligenta si stdiile de specialitate a medicilor: Drochioi Cristian si Leonte Smarandita, va poate salva si darui cel mai frumos zimbet si sanatos cu multa prec izie va recomand sa cauta-ti clinica DC dental.

• Emilia
  • 12 octombrie 2020

Recomand cu încredere această clinică. Personal primitor și dotări de ultimă generație, iar Dra Doctor Leonte Smărăndița, care s-a ocupat de problemele mele, a dat dovadă de răbdare, profesionalism și dev otament acestei meserii.

• Ionut
  • 22 noiembrie 2019

Profesionalism, seriozitate, respect fata de pacient!

• Carmen
  • 17 septembrie 2021

Implanturi dentare
într-o singură zi

SKY Fast & Fixed este un tratament cu implanturi dentare eficiente, cu rezultate vizibile imediat, confirmate de mai mult de 20.000 de pacienți.

programează o consultație